نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2572
-
الف
+

رباب نواز افغانستانی: از تماشای سریال «یوسف پیامبر» سیر نمی شوم

«همایون سخی» رباب نواز افغانستانی در مصاحبه با خبرنگار آی فیلم2 از علاقه خود به سریال «یوسف پیامبر» گفت.

به گزارش آی فیلم2، هشت ساله بود که حس کرد برخی چیز‌ها در اطراف او نظم دارد. ضرب‌ها با او همزبان تر از هر چیز دیگر بود. حس کرد، می‌خواهد ضربنواز شود.

دو قوطی خالی آهنی شیر را از کنجی پیدا کرد. پوستی که دیگر مورد استفاده نداشت و در گوشـه ای بیکاره افتاده بود را برداشت و به تقلید از طبله، آن را بر قوطی‌های خالی بست و شروع کرد به خیال خود به طبله نوازی.

می‌خواست طبله نواز شود. پدر اما می‌خواست او رباب را فرا گیرد. او فکر می‌کرد رباب را فقط بزرگسال‌ها و ریش سفید‌ها می‌نوازند. برای یک سال با طبله‌های خودساخته مصروف شد.

هنوز شاید یک سال نگذشته بود که شوق آوازخوانی به سراغش آمد. نُه ساله بود که از پول جیب خرچی خود یک هارمونیه خرید و شروع کرد به آواز خواندن با آن. 

روزی مثل همه روز‌های دیگر که پس از ادای نماز دوباره سر بر بستر نهاده بودند، ناگهان صدایی بگوشش آمد. صدا آشنا بود و آن را می‌شناخت. صدای رباب در رگ هایش جاری می‌شد؛ یک لحظه فکر کرد تمام دنیا فقط رباب است و بس. همان لحظه و همان جا تصمیم خود را گرفته بود. باید بال‌های رباب را کشف کند. 

همایون سخی را اکنون یکی از ماهر ترین رباب نوازان افغانستان می شمارند. کانسرت های او در خارج از افغانستان توجه مردمان مختلف جهان را به این آله موسیقی معطوف ساخته است.

این رباب نواز افغانستانی در گفت و گو با کانال تلویزیونی آی فیلم2 اظهار داشت: در طفولیت «طبله» را خیلی خوش داشتم. دو قوطی شیر را برای خود پوست انداخته بودم و آن را می‌نواختم تا که خداوند مهربانی کرد و  پولی پیدا کردم و طبله واقعی خریدم. 

سخی گفت: زمانی که طبله را شروع کردم 5 سال داشتم، 9 ساله بودم که دوست داشتم آوازخوان شوم و تا 10 سالگی آواز می خواندم، بعد از آن رو به رباب آوردم.

او ادامه داد: یک روز بعد از نماز صبح که بین خواب و بیداری بودم ، صدای رباب را شنیدم . متوجه شدم که شوهر عمم رباب می نوازد آن لحظه فکر کردم که کل کره زمین رباب است.

این هنرمند افغانستانی در پاسخ به سوال خبرنگار آی فیلم2 که کدام یک از سریال های ایرانی را خوش دارید، گفت: من سریال «یوسف و زلیخا» یا همان «یوسف پیامبر» را با وجود طولانی بودن تقریباً شاید 6 یا 7 بار دیدم. خصوصاً در ماه مبارک رمضان بعد از افطار روزه و خواندن نماز، چندین قسمتش را تا 4 صبح می نشستم و نگاه می کردم.

سخی گفت: فکر می کنم از تماشای سریال «یوسف پیامبر» سیر نمی شوم و هر بار که آن را می بینم احساس می کنم که تازگی دارد.

او در پایان برای هنرمندان و دوست داران موسیقی پیشنهاد داد تا اطفال را باید از همان ابتدا با موسیقی آشنا بسازند و از طرفی هر اندازه هنرمندان را تشویق کنیم، برنامه هایشان بهتر شده و کوشش می کنند که چیزهای نو بسازند تا بتوانند شنونده و بیننده خود را قناعت بدهند.

ب م

نظر شما
ارسال نظر